شهریور 99 - طعم خوش آشپزی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیساوا

 

 

قیساوا یا خاگینه خرما یه صبحونه اصیل ایرانی متعلق به استان های آذری زبان کشور عزیزمون هست. قیساوا با ترکیبی منحصر به فرد از خرما، گردو و تخم مرغ در واقع یه بمب انرژی محسوب میشه که به خصوص در روزهای سرد پاییز و زمستون، همراه با انواع نان و در کنار یه نوشیدنی گرم و دمنوش، انرژی عالی برای یه روز هیجان انگیز رو بهتون میده. در این مطلب می خوام طرز تهیه قیساوا رو با روشی آسون بهتون آموزش بدم. قیساوا یه صبحونه بسیار مقوی و خوشمزه به خصوص برای کوچولوهاتون هست. پس پیشنهاد می کنم این غذای فوق العاده خوشمزه را درست کنین و از خوردن اون در یه روز زیبای پاییزی در کنار عزیزانتون لذت ببرین.

مواد لازم برای قیساوا

طرز تهیه قیساوا

 

مرحله اول: آماده سازی خرمای قیساوا

برای درست کردن قیساوا خوشمزه و مقوی، در مرحله اول نیاز است که خرماها را آماده کنید. ابتدا هسته خرما ها را جدا کنید و بعد با دقت پوست آن ها را بکنید.

مرحله دوم: پخت خرما

حالا خرماهای هسته و پوست گرفته شده را داخل یک قابلمه بریزید و در حدود نصف استکان آب هم به آن ها اضافه کنید. سپس قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و هر از گاهی با کمک یک قاشق یا چنگال خرما ها را له کنید.

مرحله سوم: آماده سازی تخم مرغ ها

در این مرحله تخم مرغ ها را در یک کاسه کوچک بشکنید و به کمک یک چنگال هم بزنید تا از لختی در بیایند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن کره و خرما قیساوا

حالا یک ماهیتابه را روی شعله ملایم گاز بگذارید. کره به دمای محیط رسیده را داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید کره آب شود. سپس خرماهای پخته و له شده را به کره اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله پنجم: افزودن پودرها

در مرحله بعد پودر گردو، پودر هل، پودر دارچین و پودر گل سرخ را به مخلوط کره و خرما اضافه کنید و به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله ششم: اضافه کردن تخم مرغ ها به قیساوا

پس از اینکه مواد اولیه قیساوا را در مراحل قبل خوب با هم مخلوط کردید، در این مرحله تخم مرغ های زده شده را نیز به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید تخم مرغ پخته شود.

قیساوا شما اکنون آماده سرو است.

نکات کلیدی تهیه قیساوا


در مرحله سوم از تهیه قیساوا، در صورت تمایل می توانید مقدار کمی شیر هم به تخم مرغ ها اضافه کنید. همچنین اگر دوست داشتید می توانید بدون اینکه تخم مرغ ها را بزنید آنها را به بقیه مواد اضافه کنید.

علاوه بر مواد اولیه که در دستور قیساوا آمده است، در صورت تمایل می توانید از قیس هم در تهیه این غذای خوش طعم استفاده کنید.

شما می توانید قیساوا را علاوه بر اینکه روی گاز درست کنید، در فر هم درست کنید. برای درست کردن قیساوا در فر طرز تهیه کمی متفاوت است. برای این کار ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد از حدود 15 دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود. در مرحله بعد هسته خرماها را از داخل آن ها خارج کنید و به جای هسته، ¼ گردو را داخل آن ‌‌ها بگذارید.  حالا خرماها را کنار هم در یک ظرف پیرکس بچینید. حالا یک عدد از تخم مرغ ها را در یک کاسه به همراه شیر بزنید و روی خرماها بریزید. سپس پودر گردو، پودر هل، پودر گل سرخ و پودر دارچین هم روی خرماها بریزید و برای 10 دقیقه داخل فر بگذارید. در این زمان تخم مرغ دوم را هم در یک کاسه بشکنید و هم بزنید. حالا ظرف را از فر خارج کنید و تخم مرغ زده شده را به آن اضافه کنید و مجدداً برای 5 دقیقه ظرف را داخل فر بگذارید تا تخم مرغ بپزد. حالا قیساوا را از فر خارج کنید و با کنجد و پودر پسته آن را تزیین کنید.




تاریخ : شنبه 99/6/1 | 2:44 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر

پامادور خورش

 

 

وقتی فصل تابستون میشه و گوجه های محلی به بازار میان، میتونین پامادور خورش گیلانی یا همون خورش گوجه رو درست کنین. این غذا رو با اسم پامادور قاتق هم می شناسند. این خورش خیلی خوشمزه بوده و یکی از ویژگی های خاصش اینه که خیلی سریع و در مدت زمان کمی آماده میشه. این خورش و غذاهای دیگه ای مثل کوکو باقالی از غذاهای گیلان هستند که تو فصل تابستان خیلی طرفدار دارن. اگه تا حالا این غذا رو درست نکردین بهتون پیشنهاد میدم حتما امتحانش کنید.

این خوشمزه رو می تونین با ماهی شور یا ماهی دودی و به همراه برنج میل کنید. بعضی افراد نیز پامادور خورش رو با نون می خورن. همچنین خوردن ترشی با این غذا خیلی می چسبه. چون از تخم مرغ تو این غذا استفاده میشه اون رو خیلی مقوی می کنه. اکثر غذاهای شمالی با سبزیجات تهیه میشن و کمتر از گوشت استفاده میشه از این رو پروتئین غذا رو با تخم مرغ جایگزین می کنند.

برا روزایی که خیلی وقت برای درست کردن غذا ندارید پامادور قاتق گیلانی یک گزینه مناسب می تونه باشه. چون این خورش با گوجه های محلی درست میشه طعمش ترشه. وقتی با تخم مرغ ترکیب میشه خیلی لذیذ تر میشه. سعی کنید از گوجه های کاملا رسیده و سالم برای درست کردن این غذا استفاده کنید.

 

طرز تهیه پامادور خورش

 

1- برای درست کردن این خورش ابتدا باید گوجه های شسته شده را پوست بگیرید. سپس آن ها را خرد کنید.

 

 

2- داخل یک ماهی تابه سیر های له شده را تفت دهید تا طلایی شوند. وقتی سیر ها سرخ شدند نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید.

3- گوجه های خرد شده را به سیر های سرخ شده اضافه کرده و در تابه را بگذارید تا گوجه ها کاملا بپزند. در این بین هر از گاهی گوجه ها را هم زده و با پشت قاشق له کنید. بگذارید گوجه ها کاملا سرخ شده و غذا به روغن بیافتد. این غذا نباید آب داشته باشد و از طرفی هم نباید خیلی خشک شود.

4- وقتی پخت گوجه ها به انتها رسید و کاملا جا افتاد 3 عدد تخم مرغ را به غذا اضافه کرده و هم بزنید تا بپزند. در نهایت پامادور خورش را در ظرف مناسب سرو کرده و روی آن فلفل سیاه بپاشید.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در توسکانی ایتالیا نیز غذایی به نام پامادورو وجود دارد. جالب تر اینکه در این غذا نیز ماده اصلی گوجه فرنگی و سیر است. تفاوت عمده آن با پامادور گیلانی تخم مرغ است. آنها به جای تخم مرغ به هنگام سرو داخل خورش نان می ریزند. البته مردم استان های کرمانشاه و کردستان نیز مشابه همین غذا را با گوجه های محلی در فصل تابستان درست می کنند.




تاریخ : شنبه 99/6/1 | 2:37 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر

طرز تهیه کشک کدو

 

 

کشک کدو کرمانی یا کشک کدو شیرازی یکی از غذاهای محبوب ایرانیه. بین ما ایرانی ها کشک کدو و بادمجان طرفدارای زیادی دارن. اما معمولا کشک بادمجان به کشک کدو سبز ترجیح داده میشه. در صورتی که هر دو خیلی خوشمزه و خیلی مقوی هستن. و به خاطر کشک زیادی که در این غذاها هست کلسیم بالایی هم دارن. به علاوه شما اگه رژیم لاغری داشته باشین می تونین کشک کدوی کرمانی رو با کدوی بخارپز یا با روغن کم تهیه کنین که سالم تر باشه.


این مطلب مخصوص کسانی هست که با کدو سبز ارتباط خوبی ندارن و طعمش رو نمی پسندن. پس ما هم ازتون میخوایم یک بار این غذا رو تهیه کنین و ببینین که تا چه حد نظرتون عوض میشه! نوع دیگه این غذا، کشک کدو مازندرانی هست که در نکات بهش اشاره می کنیم. و البته کدوبره مازندران هم غذای خوشمزه ایه که با کدو سبز تهیه میشه. امیدواریم از تهیه کشک کدو خوشمزه کرمانی لذت ببرین.

 

 

طرز تهیه کشک کدو

 

مرحله اول: آماده سازی کدوها

کدوها را پوست بگیرید و در ظرف مخلوط آب و نمک بگذارید تا خیس بخورند. دو ساعت بعد کدوها را آبکشی کنید. کدوها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی باقی مانده در آن ها کاملا خارج شود.

 

مرحله دوم: سرخ کردن کدو

یک تابه بردارید و آن را روی حرارت بگذارید. مقداری روغن در تابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. حالا کدوها را با روغن تفت دهید.

 

مرحله سوم: تفت دادن گردوی کشک کدو

حدود یک قاشق غذاخوری روغن مایع در تابه بریزید. مغز گردوهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

 

مرحله چهارم: سرخ کردن مواد

در این مرحله از تهیه کشک کدو مجلسی باید تابه دیگری را روی حرات قرار دهید. مقداری روغن در آن بریزید. پیازهای خرد شده را خوب سرخ کنید. سپس به طور جداگانه سیر داغ و نعنا داغ را آماده کنید. زردچوبه را به مواد اضافه کرده و خوب با هم ترکیب کنید.

 

مرحله پنجم: پخت غذا

کدوهایی که سرخ کرده اید را به همراه نصف مخلوط سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ در قابلمه بریزید. نمک و فلفل و ادویه های دلخواه دیگر را به قابلمه اضافه کنید. یک پیمانه آب روی آن ها بریزید و در قابلمه را بگذارید تا کشک کدوی کرمانی شما خوب بپزد و نرم شود.

 

مرحله ششم: اضافه کردن کشک

وقتی مواد کاملا نرم شدند قابلمه را از روی حرارت بردارید. به کمک گوشت کوب یا غذاساز تمام مواد را له و یک دست کنید. البته این مرحله اختیاری است. حالا قابلمه را دوباره روی حرارت بگذارید و یک دوم مقدار کشک را به آن اضافه کنید.

 

مرحله هفتم: تزیین و سرو

اجازه دهید غذا کاملا غلیظ شده و آب کدو و کشک کشیده شود. وقتی کشک کدوی کرمانی شما به غلظت مطلوب رسید آن را از روی حرارت بردارید. در ظرف سرو بکشید و به کمک باقی مانده کشک، سیر داغ، نعنا داغ و پیاز داغ روی آن را تزیین کنید. این غذا را با نان، سبزیجات تازه و آب لیمو سرو نمایید. نوش جان.




تاریخ : شنبه 99/6/1 | 2:24 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر

طرز تهیه واویشکا مرغ

 

غذاهای شمالی خیلی متنوع هستن و هر کدوم عطر و طعم خاص خودشون رو دارن. حتما شما هم خیلی از غذاهای شمالی مثل میرزا قاسمی، ترشه تره و یا باقالا قاتوق رو امتحان کرده اید و می دونید که طعم بی نظیر اون ها رو تو هیچ جای دنیا نمیشه پیدا کرد. با این که غذاهای گیلانی با غذاهای مازندرانی کمی متفاوت هستن اما تو اغلب اون ها از سیر و سبزیجات محلی مخصوص شمال استفاده میشه. علاوه بر این، تو اکثر غذاهای شمالی از چاشنی های مخصوص مثل رب انار استفاده میشه که طعم بی نظیری به غذا میده. اگرچه درست کردن این غذاها به روش های سنتی شمالی ها طعم خاص دیگه ای داره، ولی خیلی از اون ها رو میشه تو خونه درست کرد. حالا می خوایم یکی دیگه از غذاهای شمالی که خیلی معروفه و درست کردنش خیلی آسونه رو بهتون معرفی کنیم. اسم این غذا واویشکاست. واویشکا از غذاهای گیلانه که به اسم چغرتمه هم شناخته میشه. البته واویشکا به شکل های گوناگون و با مواد اولیه مختلف درست میشه. مثلا بعضی ها واویشکا رو با قارچ یا بادمجان درست می کنن و بعضی ها هم برای چاشنی واویشکا از رب انار استفاده می کنن. در نتیجه واویشکا انواع مختلف داره که در بین اون ها واویشکا بادمجان، واویشکا گوشت یا همان بیج بیج و واویشکا مرغ از همه معروف تره. این غذای شمالی یه جور خوراکه و نزدیک ترین و شبیه ترین غذا به واویشکا جغول بغوله. امروز قصد داریم طرز تهیه واویشکا مرغ که یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین انواع واویشکاست، رو بهتون یاد بدیم. واویشکا مرغ غذایی شمالی با طعم بی نظیره که به روش های مختلف درست میشه. البته در هر صورت این غذای شمالی به هر روشی که درست بشه طعم بی نظیری داره و مهمتر از همه این که در کمترین زمان ممکن میشه اون رو درست کرد. به جرات میشه گفت درست کردن واویشکا بیشتر از 15 دقیقه زمان نمی بره. مواد اولیه خاصی هم نداره و مطمئن باشید همه اون ها رو تو خونه دارید و نیازی به سبزیجات محلی شمالی و یا چاشنی خاصی ندارید. اگه شما هم دنبال یه غذای ساده و خوشمزه برای شام یا ناهار هستید، حتما واویشکا مرغ رو امتحان کنید و طعم بی نظیر اون رو از دست ندید! در ادامه این مطلب طرز تهیه واویشکای مرغ خوشمزه رو ببینید، اون رو یاد بگیرید و این غذای خوشمزه رو در خانه درست کنید.

طرز تهیه واویشکا مرغ

 

1- ابتدا یک عدد پیاز متوسط را نگینی خرد کنید. داخل تابه یا قابلمه کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط شعله گاز قرار دهید. بعد از آن که روغن داخل تابه داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که نرم شوند و رنگ آن ها تغییر کند. سپس سیرهای رنده شده را نیز به پیازها اضافه کرده و همراه با هم تفت دهید.

2- تکه های مرغ را که از قبل شسته و خرد کرده اید، به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید و همراه با هم تفت دهید تا رنگ مرغ ها نیز تغییر کند و سرخ شود.

3- ادویه های مورد نظر خود از جمله فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را به مرغ اضافه کنید تا طعم دار شود. به دلخواه می توانید از ادویه های دیگر مانند آویشن یا کاری نیز برای مزه دار کردن مرغ استفاده کنید.

4- گوجه خرد شده (پوره گوچه فرنگی) را نیز به مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا همراه با سایر مواد به خوبی ترکیب شود.

5- رب گوجه فرنگی را نیز به سایر مواد اضافه کنید تا واویشکای مرغ طعم و رنگ بهتری بگیرد. واویشکا را خوب هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند.

6- فلفل دلمه ای و فلفل سبز با به صورت نگینی خرد کنید. سپس آنها را داخل واویشکا مرغ بریزید تا به همراه سایر مواد آن پخته شوند.

7- کمی آب لیمو به واویشکا اضافه کنید تا بیشتر طعم دار شود. سپس زعفران دم کرده را به غذا اضافه کنید تا عطر و طعم فوق العاده ای پیدا کند.

8- نصف پیمانه آب داخل واویشکای مرغ بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا همه مواد خوب بپزند و واویشکا مرغ شما آماده شود. حدود 10 دقیقه زمان برای پخت آن کافی است.

9- در تابه ای دیگر، سیب زمینی را به صورت نگینی و یا خلالی سرخ کنید. واویشکا را به همراه سیب زمینی های سرخ شده داخل دیس بریزید و با برنج زعفرانی سرو کنید.




تاریخ : شنبه 99/6/1 | 2:7 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر




  • paper | sales backlinks | خرید رپرتاژ
  • فال تاروت سه کارتی | sales Reproduction