مهر 99 - طعم خوش آشپزی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه گمنه بوشهری

 

در این مطلب می خوام یکی از غذاهای ایرانی محلی و سنتی که متعلق به استان خوزستان هست رو بهتون آموزش بدم. واسه من که برای اولین بار بود با این غذا آشنا می شدم خیلی خیلی جالب و هیجان انگیز بود امیدوارم واسه شما هم همینطور باشه. اسم این غذا گمنه بوشهری هست که واقعاً خیلی ساده ست و سریع درست میشه ولی در عین حال بسیار سالم، مقوی و سرشار از مواد مغذی هست. گمنه یا للک در گویش بوشهری در واقع بلغور ریز گندم هست که می تونه جایگزینی برای پلو و چلو هم باشه. خوب بریم با هم گمنه بوشهری آسون، لذیذ و خوش عطر رو درست کنیم و از خوردن اون با انواع خورش یا  خورش قلیه ماهی جنوب لذت ببریم.

 

مواد لازم برای گمنه بوشهری

  • بلغور ریز دانه گندم 2 پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • آب 2 پیمانه
  • روغن به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه گمنه بوشهری

 

مرحله اول: تفت دادن للک یا بلغور گندم

برای تهیه گمنه بوشهری ابتدا باید بلغور آن را تفت دهید. برای این کار اول باید بلغور ریز گندم را خوب پاک کنید تا هیچ سنگ یا خاشاکی در آن نباشد. پس از تمیز کردن للک کمی آب روی آن ها بپاشید تا مرطوب شوند.

یک ماهیتابه را روی شعله ملایم گاز بگذارید. بلغور گندم را داخل آن بریزید و مدام هم بزنید. در واقع می خواهیم با تفت دادن بلغور گندم، اصطلاحاً آن را بو بدهیم. خیلی مراقب باشید که بلغور گندم نسوزد، پس بهتر است شعله گاز را زیاد نکنید.




تاریخ : چهارشنبه 99/7/16 | 4:10 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر

طرز تهیه دال عدس (غذای تند جنوبی)

 

باز هم ما اومدیم با یه غذای تند جنوبی. غذایی خوشمزه و کاملا گیاهی که برای افراد وگان از هر نظر مناسبه. اسم خوشمزه امروز خورش دال عدس هست. این غذا توی جنوب خیلی طرفدار داره و دست بر قضا خیلی هم ساده و آسون پخته می شود. مطمئنم که همتون می دونید اما جهت اطمینان بگم که دال عدس به همون عدس قرمز میگن. این نوع عدس بیشتر در مناطق جنوبی کشور کشت میشه. 

با این نوع عدس سوپ هم درست می کنند. به جرات می تونم بگم سوپ دال عدس یکی از خوشمزه ترین پیش غذاهای روی کره زمین به حساب میاد! حالا دیگه تصور کنید خورشتش چی می تونه باشه! معمولا جنوبی ها این غذا رو با برنج یا گمنه (بلغور دم کشیده) می خورند. به خاطر همین از لفظ خورش براش استفاده کردم. البته میشه خورش عدس قرمز رو با نون هم میل بفرمایید. نحوه سرو کاملا سلیقه ای است.




تاریخ : چهارشنبه 99/7/16 | 4:3 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر

طرز تهیه شله بریان اصفهان

 

وقتی صحبت از غذاهای محلی اصفهان میشه شاید اکثریت یاد خورش ماست یا کباب بریانی بیفتند. گز اصفهان هم که غذا نیست. ولی جایگاه ویژه خودش رو داره.! اما بهتره بدونید این غذاها تنها خوشمزه های استان اصفهان نیستند. این خطه دوست داشتنی کشورمون شله بریان دلبر رو هم داره، که متاسفانه در حقش جفا شده و کمتر کسی اونو می شناسه.! به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم این خوراک خوشمزه رو به شما عزیزان آموزش بدیم.

شله بریان با استفاده از گوشت و برنج محلی اصفهان پخته میشه. برنجی که بهش لنجون میگن. از اونجا که این نوع برنج با آب زاینده رود سیراب میشه عطر و طعم بی نظیری داره. البته نگران نباشید. شما می تونید این غذا رو با استفاده از برنج های دیگه هم درست کنید. چون این غذا ترکیبی از گوشت و برنجه واقعا لذیذ و عالیه. از طرفی وجود زیره واقعا طعم خاصی بهش می بخشه. ضمن اینکه زیره هضم غذا رو ساده می کنه. خواص زیره برای لاغری هم که قبلا بهش پرداخته شده. بنابراین به نظر می رسه با یه غذای هیجان انگیز روبرو هستیم. پس حتما مارو در این سفر همراهی کنید.! 

 

 

طرز تهیه شله بریان (اصفهان)

 

مرحله اول: پختن گوشت

1- برنج را پاک کرده و با آب ولرم خوب بشویید. سپس مقداری نمک و آب ولرم روی آن ریخته و به اصطلاح خیس کنید.

2-  پیاز را خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید.

3- همین که پیازها سبک شدند زردچوبه، فلفل و گوشت را نیز اضافه کنید. گوشت را تفت بدهید تا طعم پیاز به خوردش برود. 

4- وقتی که آب خود گوشت کشیده شد چند پیمانه آب جوش داخل قابلمه بریزید. دقت داشته باشید آب گوشت زیاد باشد. چون در مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت. حدود 2 ساعت زمان بدهید تا گوشت کاملا بپزد. 

مرحله دوم: اضافه کردن برنج شله بریان

5-  وقتی که گوشت پخته شد آن را از قابلمه خارج کنید. استخوان های گوشت را سریعا جدا کرده و مجدد به قابلمه بازگردانید. 

6- آب روی برنج را کامل خالی کنید. سپس برنج و مقداری نمک را نیز داخل قابلمه حاوی گوشت بریزید. در این مرحله گوشت باید به اندازه ای آب داشته باشد که برنج کاملا پخته و نرم شود. 

7- شعله را کم کنید تا برنج به آرامی با آب گوشت بپزد. هر از گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد. 

8- وقتی آب گوشت تا حدی کم و برنج پخته شد، زیره را نیز به شله بریان اضافه کنید. تمامی مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. 

9- هنگامی که آب گوشت کامل کشیده شد، با استفاده از گوشتکوب تمامی مواد را له کرده و سپس سرو کنید. این غذا غلظتی به اندازه حلیم دارد.




تاریخ : چهارشنبه 99/7/16 | 3:59 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر

طرز تهیه پوکورای بوشهری

 

پوکورا بوشهری یک میان وعده بسیار تند و خوشمزه است که مهمانی های خانوادگی را جذاب تر می کنه. این میان وعده رو همراه با سس ماست و نعنا یا سس ترش و شیرین میل می کنند. این غذا از ترکیب سبزیجات و آرد با ادویه های مختلف تهیه شده و در روغن سرخ می شه. این غذا دارای بافتی پفکی و ترد بوده و بسیار تند می باشد. البته تندی پوکورا بوشهری را می تونید با توجه به ذائقه افراد کم و زیاد کنید.

بهترین زمانی که پوکورا رو سرو می کنن بلافاصله بعد از سرخ کردنه. اگه داخل این غذا سیب زمینی و گل کلم بریزید اونوقت میشه پاکورای سبزیجات هندی که قبلا طرز تهیه اش گفته شده. . پوکورا پای ثابت سفره های افطاری مردم بوشهر و سیستانه.

همانطور که داخل مواد اولیه گفتیم، این غذا با آرد نخود خام درست میشه. برای درست کردن این آرد می تونید مقداری لپه را داخل یک تابه بدون روغن حرارت دهید تا رطوبت آن گرفته شود سپس با آسیاب پودر کرده و الک کنید. آرد نخود خام شما آماده است.

البته آرد نخود به شکل آماده نیز در بازار موجوده. اما اون رو با آرد نخودچی اشتباه نگیرید. در ادامه با ما همراه شوید تا طرز تهیه پواکورا بوشهری را به ساده ترین شکل ممکن یاد بگیرید.

 




تاریخ : چهارشنبه 99/7/16 | 3:54 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر

طرز تهیه مشتک یزدی

 

صبحانه یکی از مهمترین وعده های اصلیه که باید به اون توجه خاصی بشه. مواد خوراکی که برای صبحانه انتخاب میشن باید مقوی باشن و انرژی و قوت لازم برای افراد رو فراهم کنن. مثل غذاهای اصلی، در بسیاری از شهرهای ایران، صبحانه به شکل محلی و به شیوه های سنتی آماده میشه. از جمله این که اغلب محلی ها انواع نان محلی رو خودشون درست می کنن. در کنار انواع نان سنتی خوشمزه، صبحانه های محلی همیشه با مواد اولیه ی مقوی و سالم درست میشن و خواص بسیار زیادی دارن. در این مطلب قصد داریم یکی از معروف ترین و مقوی ترین صبحانه های محلی به اسم مشتک یزدی رو بهتون معرفی کنیم.

مشتک یک صبحانه خوشمزه و خاصه که با مواد اولیه مقوی از جمله گردو و پنیر یا کشک درست میشه. ریشه این صبحانه بر می گرده به دوران قحطی که افراد برای خوراکشون، نان خشک شده و سبزیجات رو با هم ترکیب می کردن و می خوردن. اگرچه طرز تهیه مشتک یا مشتگ تا حدودی سلیقه ایه و میشه مواد اولیه اون رو کم و زیاد کرد. این صبحانه مقوی با تعدادی مواد خشک درست میشه. به این صورت که باید اون ها رو کاملا خرد و با هم ترکیب کرد. محلی ها این مواد خشک رو با هاون می کوبیدن ولی شما می تونید اون ها رو داخل مخلوط کن بریزید. در نهایت گوجه فرنگی رنده شده، آب یا آب پنیر به این مواد خشک اضافه میشه و خمیری به دست میاد. خمیر رو با دست کمی ورز بدید، گلوله هایی اندازه کف دست بردارید و به اون ها با مشتتون فرم بدید. درست کردن مشتک بسیار ساده اس و میشه اون رو در کمتر از 10 دقیقه آماده کرد. طرز تهیه این صبحانه محلی و مقوی رو یاد بگیرید و اون رو به عنوان صبحانه و میان وعده میل کنید. روی مشتک رو می تونید با سبزیجات از جمله ترب یا پیازچه تزیین و سرو کنید.

 




تاریخ : چهارشنبه 99/7/16 | 3:28 عصر | نویسنده : راشین رجبی | نظر


  • paper | sales backlinks | خرید رپرتاژ
  • فال تاروت سه کارتی | sales Reproduction